Bisikletin icadı ve mucui. ilk bisiklet kim tarafından nerede keşfediliştir. bisiklet geçmişten günümüze değil nasıl geldi. hangi aşamalardan geçerek bu günkü halini aldı.
İlk bisiklet çok ilkel biçimde 12.
yüzyılda Çin'de görülmüştür. Fransız Sirvac yaptığı sağ ve sol ayakların
itmesiyle yürüyen bisiklet yapmıştır. "Celerifere" adını taşıyan bu
alet 1791 tarihlidir. Baron Karl Von Drais, Drais de Senerbol'un yaptığı
bisikleti geliştirmiş ve bisiklete gidon eklemiştir. Bu bisiklet 1816 yılında
yapılmıştır. Bu bisiklet tahtadan imal edilmiştir. 1818'de bisiklette metal
kullanılmaya başlanmıştır.
Leonardo Da Vinci'nin çizimleri
kullanarak ilk pedallı bisikleti üreten Kirkpatrick Mac Millan'dır. 1839-1840
yılları arasında İskoçya'da yapılan bu bisiklet, halen Londra Science Museum'da
sergilenmektedir. 1855'te Fransız Ernest Michaux'un bisikleti pedalı etkin
olarak kullanmıştır. 1870ten sonra geliştirilen yeni bisikletlere
"Bicyole" denilmiştir. Bu modelde ön tekerliğin çapı bir ila 1,5
metre arasında değişmiştir.
İlk seri üretim bisiklet
"Michaux Company" tarafından yapılmıştır. Şirket, yılda yüzkırk
bisiklet üretiyordu. Bisikletin ilgi görmesi dönemin devletlerinin de dikkatini
çekmiştir. 1800'lerin ikinci yarısında Fransa Savunma Bakanlığı bisiklet
üretimini destek vermiş ve 1871'de imal edilen bisikletlerAlmanya ile yapılan
savaşta kullanılmıştır.
Trufaut, içi boş kauçuk lastiğini
bulmuş, bunu İngiltere'de eşit tekerlekli komple kadrolu, bilyalı ve milli
bisikletlerin yapılması ve ardından ortadan katlanan portatif bisikletler
izlemiştir.
İrlanda'da 1888 yılında havalı
plastik biskletler piyasaya sürülmüştür. Bu durum, bisiklet endüstrisini
geliştirmiştir. Bisiklet üretiminde kullanılan malzemenin fiyatının yüksekliği,
işçilik maliyetlerinin yüksekliği nedeniyle halka inememiştir. 1800'lerin
sonundan fabrikaların artması ve seri üretimin hızlanmasıyla maliyetlerde
yaşanan düşüş bisikletin geniş kitlelere ulaşmasını sağladı. Özellikle Fransa,
Belçika, İngiltere, İtalya ve İspanya'daki bisiklet fabrikaları bisikletin bu
ülkelerde yaygınlaşmasına ve bisiklet sporunu gelişmesine önayak olmuştur.
2. Dünya Savaşı'nda Avrupa ülkeleri
bisikleti askeri amaçla (ordu süratinin artırılması) kullanmışlardır.
Finlandiya Ordusu, 1944 Teker
Çaplarına Göre Bisiklet tipleri birkaç farklı şekilde
sınıflandırılabilirler. Bunlardan birisi tekerlek çaplarına göre
sınıflandırmadır. 3 teker çapı şu anda çok yaygın olarak kullanılmaktadır.
Bunlar: 622mm (28¨), 559mm (26¨), 406mm (20¨). Bunların dışında 27¨ çapındaki
tekerlekler uzun yıllar boyunca yol bisikletlerinde kullanılmıştır. 584mm çaplı
650B olarak tanımlanan tekerlekler de son zamanlarda bazı üreticiler tarafından
kullanılmaya başlanmıştır.
Teker çapı sınıflandırmasına göre
28¨ teker çapına sahip bisikletler yol bisikleti, 26¨ teker çapına sahip
bisikletler dağ bisikleti olarak kabaca tanımlanır. 20¨ tekerlere sahip
bisikletler BMX bisikletleri 19¨ hacı bisikleti olabildikleri gibi, farklı 3
tekerlekli hatta 4 tekerlekli bisikletlerde ve yatay bisikletlerde sıklıkla
kullanılırlar.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder